In tegenstelling tot wat velen denken, is nieuwe waardecreatie door slim gebruik van data niet alleen weggelegd voor het grootbedrijf. Grote organisaties beschikken doorgaans over meer middelen om de juiste kennis aan te leren of aan te trekken en vervolgens toe te wijzen aan datagedreven projecten. Dit wil echter niet zeggen dat kleinere bedrijven geen mogelijkheden hebben om de kansen van data te benutten. Integendeel.
Een drietal concrete voorbeelden uit de praktijk:
Uiteraard kunnen deze toepassingen ook van waarde zijn voor ieder ander bedrijf in het MKB. Immers, wie wil er nou niet de juiste klanten bereiken, weten wanneer ze bij je op de stoep staan en ze zo tevreden mogelijk houden? Maar hoe en waar te beginnen?
“Wie wil er nou niet de juiste klanten bereiken, weten wanneer ze bij je op de stoep staan en ze zo tevreden mogelijk houden?”
Hier volgt een snelcursus “van data via inzichten naar een verbeterd bedrijfsresultaat”:
Stel vast welke data je allemaal verzamelt en zorg dat de verzameling en opslag ervan goed is georganiseerd. Vaak weet men niet eens welke data er worden verzameld. Zodra dit op een rijtje is gezet, zal de verzameling en opslag van deze data gestructureerd moeten plaatsvinden.
Analyseer de beschikbare data en probeer trends te ontdekken en/of verbanden te leggen. Eenvoudige tijdreeksen kunnen vaak al opvallende pieken en dalen blootleggen. Simpele correlaties kunnen snel de samenhang tussen diverse factoren inzichtelijk maken.
Integreer externe data met de al beschikbare data en doe meer geavanceerde analyses. Door data uit openbare bronnen bij de analyse te betrekken, kunnen verdergaande inzichten worden verkregen. Het gaat hier bijvoorbeeld om ingewikkelde modellen die een gewenste uitkomst kunnen voorspellen.
Interpreteer de resultaten van je data-analyses en formuleer bruikbare inzichten.
Neem besluiten op basis van de verkregen inzichten en implementeer de benodigde acties.
Ontbeert uw bedrijf de kennis en kunde of is er simpelweg te weinig tijd om deze stappen uit te voeren, dan zult u anderen moeten inschakelen. Zo kunt u een beroep doen op onze datawetenschappers in opleiding via het MKB Datalab. Zij kunnen u bij elk van de vijf bovenstaande stappen gedegen hulp bieden tegen een aantrekkelijk tarief.
“MKB-bedrijven mogen dan relatief klein van stuk zijn, de invloed van datagebruik op hun bedrijfsresultaat kan grote proporties aannemen”
Bedrijven behorende tot het MKB mogen dan relatief klein van stuk zijn, de invloed van datagebruik op hun bedrijfsresultaat kan grote proporties aannemen. Neem ook eens een moment voor uzelf en bedenk welke inzichten u allemaal zou kunnen ontlenen aan data. Of u nu zelf aan de slag gaat of anderen laat worstelen met al uw gegevens, nieuwe waardecreatie door data is ook goed mogelijk voor kleine en middelgrote bedrijven.
_____
Deze column verscheen eerder op ztalkscollectief.nl
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!